Guide: Veganske kødalternativer

Dette blogindlæg er nok mest tiltænkt de af jer som gerne vil tilslutte den veganske livsstil, men ikke kan finde løsningen på det største problem, nemlig at skulle undvære kødet, og det er okay! I har helt sikkert hørt fordelene ved at føre en mere bæredygtig og grøn livsstil, men det betyder jo også at man skal ofre noget, så andre ikke bliver ”ofret”.

Frygt ej! Veganismen er kommet så langt, og har udviklet sig så meget, at man efterhånden kan finde veganske alternativer til de fleste animalske produkter. Nedenfor vil vi prøve at kortlægge de muligheder du har for at tage det vigtigste skridt mod at blive 100% vegansk. Her handler det nemlig at finde de bedst passende produkter til dine yndlings kødindholdige opskrifter, så din trang til kød kan blive mættet på en dyrevenlig måde.

Der er selvfølgelig flere muligheder, næsten endeløse faktisk, men vi har valgt de mest populære.

  1. Tofu

Tofu er en lækker erstatning for kød, nærmere bestemt for svinekød, kylling, oksekød og skaldyr i opskrifter. Det er lavet på sojabønner og er rig på proteiner og calcium. Tofu har været en dek af det asiatiske køkken i mange år, men de fleste når de tænker på tofu, hører kun ordene “vegetarisk” og “veganer”. Tofu har også et dårligt ry for at være blød, svampet, intetsigende og smagløs, men det syntes vi ikke er tilfældet her hos Greenos. Køb ekstra fast tofu og massér det godt. Alternativt kan du fryse det førs for derefter at massere det. Tofu kan være ligeså fast og sejt som kød. Det har også en fantastisk evne til at absorbere smag gennem krydderier og marinader, så vær endelig generøs med krydderierne, før du tilbereder det. Du kan købe tofu her.

  1. Tempeh

Tempeh er mere fast end tofu og har en mere kornet tekstur. Den er lavet af fermenterede sojabønner og har en nøddeagtig smag. Det er rigt på proteiner, fiber, calcium og vitaminer. En af fordelene ved at lave mad med tempeh er, at du ikke behøver at massere den. Det skal kun skæres  i tern eller hakkes i en foodprocessor. Hvis du syntes tempeh kan være lidt bitter, så prøv at dampe det i et par minutter, før du spiser det. Det burde afhjælpe bitterheden. Vi syntes tempeh har den perfekte tekstur til at være substitut for fisk i opskrifter. Det er også et godt alternativ for oksekød i chili con carne og andre gryderetter. Du kan købe Tempeh her.

  1. Seitan

Hvis ikke du lider af glutenallergi, skal du prøve seitan for at få den mest kødlignende tekstur. Seitan forarbejdes med hvedegluten som er utroligt rig på protein. Afhængigt af tilberedningen kan seitan være et alternativ til kylling, oksekød eller svinekød. Seitan har en tæt og sej tekstur, der kan holde til at blive grillet, stegt, braiseret eller noget helt fjerde. Vær ikke bange! Det er ikke så svært at tilberede seitan, som du måske tror. Køb Seitan her.

  1. Jackfrugt

Jackfrugter er godt nok en sund tropisk frugt, men dens tekstur og milde smag gør det til en vidunderligt alternativ for kød. Hvis du vil have jackfruen til at være mere sej, skal du bare bage den på en bageplade i 15 minutter. Bortset fra en lille sød smag, næsten som ananas, er jackfrugten stort set et blankt canvas, som du kan præge med alle de krydderier og smagselementer du føler for – indisk, mexicansk, kinesisk osv. Det kan bruges til ”pulled pork” ” eller ”BBQ jackfrugt”. Du kan finde et udvalg af jackfrugt her.

  1. Svampe

Når du vil have den salte og kødfulde smag, umami-smagen, er svampe vejen frem. Svampe er rige på smag og har en meget kødagtigtekstur, især cremini eller portobello svampe. De er sunde, mættende og kan erstatte kød i enhver opskrift. Skal de bruges i en postej eller i en simreret? Mulighederne er uendelige og både tørre og friske svampe kan bruges.

  1. Linser

Linser har altid været et alternativ for kød siden begyndelsen af veganismen. Linser er lækre og kan nemt erstatte hakkekød. Linser kommer i mange farver såsom grøn, rød, brun og sort. De kan hurtigt koges, er billige, og selv en lille mængde kan mætte mange. Greenos har selvfølgelig også linser. Der kan købes linser her.

  1. Bønner og bælgfrugter

Bønner og bælgfrugter er billige, sunde, mættende og der er et væld at vælge imellem: sorte bønner, nyrebønner, pinto bønner, aduki bønner, marinebønner, kikærter og jordnødder, for blot at nævne et par stykker. Bønner kan bruges til supper og simreretter der skal smage af kød uden at være det. Greenos er selvfølgelig også behjælpelige med at finde de bælgfrugter og bønner du lige står og mangler. Køb her.

  1. Andre muligheder

Andre fødevarer, som kan erstatte kød, omfatter aubergine, blomkål, kartofler, rødbeder og kokosnødder. Aubergine har en rig, kødfuld smag, og er meget alsidig. Blomkål er en stærkt undervurderet grøntsag og kan være en fantastisk erstatning for kød. Rødbeder er naturens slik. De er søde, lækre og perfekte til salater, men de har også en anden side. Rødbeder er dybe i smagen og fungerer godt i salte retter, som normalt har kød i.

Mangler vi nogen? Skriv en kommentar til indlægget.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *